توصیه هایی برای زندگی بی اثر

کدام یک میتوانید تعریفی از یک انسان به من بدهید میخواهم بدانم در این تعریف من هم تعریف میشم یا نه؟
انسان یک گونه از میلیون ها گونه ایست که خداوند ان ها را افریده ویژگی های بارزی دارد که نیازی به بیان ان ها نیست مانند خیلی از حیوانات مغزی پیچیده قدرت تکلم و احساسات و... دارد اما نمی دانم چرا به خود اسیب میزند؟ و برای بقایش تلاش نمیکند؟
همه ی ما در ذهن خود ارمان شهرهایی داریم با استانداردهای مختلف با تعاریف که فکر میکنیم درست است اما نمیدانیم که ارمان شهری به معنای واقعی وجود ندارد و ارمان شهر همینی است که الان در ان زندگی میکنیم. چرا؟ چون شهر حال حاظرمان را خودمان ساختیم و این شهر شهری همگن از ارمان شهرهای ماست مثل یک قطعه ی موسیقی که چند نفر ان را با هم ساخته اند اما خوب نمیتوان برخورد تفکرات مختلف را نادیده گرفت بنا براین همیشه ارمان شهرهای موجود به تفکرات گروه و یا جمع خاصی نزدیک تر است نمونه اش حال حاظر کشورمان.
از این حرف میخواهم به این نکته برسم که شاید تمامی مشکلات جامعه ی بشری به خاطر این است که همیشه افرادی هستند برای اینکه تفکرات خود را به زور به بقیه تحمیل کنند و بگویند ارمان شهر من از مال تو بهتر است ان را قبول کن. نمونه اش هیتلر و داستان ساخت ارمان شهراش(مال هیتلر که دیگه ارمان دنیا بود!) یا همین الان گروه های موجود در خاورمیانه که دقیقا همچین هدفی را دنبال میکنند خوب پس انسان ها واقعا عاقل اند؟ با کمی فکر میتوان به این قضیه پی برد که هیچ کس نمیتواند به ارمان شهرش برسد زیرا نمیتوان همه ی عقاید و سلیقه ها را مد نظر گرفت وقطعا ارمان شهر همه ی ادم ها با هم تفاوت هایی دارد.
اما همه ی ان ها اشتراکاتی با هم دارند مثل شوق به کمال و خوبی ها که البته برای همه معنی این دو کلمه متفاوت است. برای من بعضی رفتارها قابل فهم نیست مثل جنگ خشونت و... نمیگویم چون برای من قابل فهم نیست چیزهای غلطی هستند اما چون ازادی را از مردم میگیرند قطعا اشتباه هستند این رفتارها بین خیلی از حیوانات دیده میشوند احساسات بین خیلی از حیوانات درک میشوند و بعضی حیوانات مثل نهنگ ها سه برابر ما احساست را بهتر درک میکنند حیوانات بسیاری توانایی حل مسئله برقراری ارتباطات و... دارند که ما هم داریم پس چرا ما اشرف مخلوقاتیم؟
مگر ما چه میکنیم که بقیه حیوانات نمیکنند؟ دین برای این سوال ها چه جوابی دارد؟ علم چه جوابی دارد؟ نمیدانم!
واقعا نمیدانم این بزرگ ترین سوالیست که تا به حال به ان برخورد کردم. چرا ما اشرف مخلوقاتیم؟ عقل؟ حق انتخاب؟ اگر حق انتخاب داریم پس نقش سرنوشت این وسط چیست؟ اگر حق انتخاب داریم چرا شرایط انتخاب برای ما یکسان نیست؟ اصلا چگونه حق انتخاب داریم؟ من چگونه خانواده یا جنسیتم یا مسیر زنگیم را به طور مستقل انتخاب کنم؟ جواب این سوال ها را نمیدانم جواب هایشان را هم نمیخواهم بدانم

میخواهم خودم جوابی پیدا کنم.

اما یک درخواست دارم.
بیبایید برای یک  روز مثل انسان زندگی کنیم  با استانداری متفاوت! انسان در این جمله معنی فردی را میدهد که قرار است به خود و نسل بعد از خود و هزاران گونه ی دیگر اسیب نزند و یا به قول دین خود را مدیون ان ها نکند تنها برای یک روز بیایید با انجام چند کار ساده برای چند ساعت مثل یک انسان زندگی کنیم. چند ماه پیش برشی از زندگی یک انسان  را دیدم که به جای یک روز سعی کرد  یکسال به شکل یک انسان زندگی کند و فشاری به زمین و منابع  ان و نسل بعد وارد نکند ان مرد یکی دیگر از الگوهای زندگی من است زندگی مرد بی اثر اسم ان مستند بود امروز به شما یاد میدهم چه طور مثل ان مرد زندگی کنید یا نه مثل خودتان مثل یک انسان زندگی کنید کافیست کار های زیر را انجام دهید:
1.میزان زباله ی تولیدی خود راکنترل کنید ( 800 گرم در روزبری هر نفر)
2.به غذایی که میخورید توجه کنید بسیاری از غذا مثل ماهی تن تا چند سال دیگر به خاطره ها میپیوندند زیرا خود ماهی ها هم از بین میروند.
3.از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
4.اشتراک ایمیل خود را با سایر سایت ها ببندید تا از تولید کربن اضافی جلوگیری کنید.
5. در خانه از گیاهان مراقبت کنید مراقبت از ان ها فقط فایده است.
6.به پنجره ها برای استفاده ی درست از انرژی درزگیر بزنید.
7.در صورت امکان اب باران را جمع کنید در بسیاری از کشورها و شهرهای دنیا این امر رایج و متداول است.
8.در صورت امکان از محصولات ارگانیک استفاده کنید علاوه بر حفظ محیط زیست به سلامتتان هم کمک میکند.
9.یکی از مهم ترین کارهایی که میتوانید انجام دهید تشویق دوستان به کنار گذاشتن شکار است.
10.ماهیگیری را به عنوان یک ورزش انجام دهید.
این کارها بسیار ساده هستند اما اگر همه ی مردم ان ها را انجام دهند از فجایعی مثل گرسنگی ،قحطی خشکسالی، توفان و هر بلای دیگر در امان خواند ماند.

پ.ن: دوست من ، من از هیچ اسرائیلی و به قول شما ضد انقلاب حمایت نکردم زود قضاوت نکنید از اینکه بدون شناختی از من مرا قضاوت کردید ناراحتم.

 

/ 27 نظر / 12 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مهشید

درسته.منم منظورم همین بود که آدمای خوب، خوب مطلق نیستن، چون معصوم نیستن... و آدمای بد، حتی یک خوبی هم که باشه بالاخره در وجودشون هست. مگر اینکه غرق در سیاهی ها و اعمال شیطانی بشن که راه نجات رو بر خودشون ببندن و به میل خودشون در اون غوطه بخورن.

ریحانه

اازین بابت گفتم ادمیت حرف اخر رو میزنه چون اولویت در همه جا با پول ،اشنایی، وقدمت ادمها در کاری است .اما در نهایت برای چشمان بینا آدمیت حرف اول واخر رو می زند .جواب سوال شما شاید دهها جواب دارد جبر یا اختیار ؟مثل اینست که با فلاسفه بنشینیم بر سر این موضوع که اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟یا اثبات این که اگر خدا عادل است پس چرا جبر واگر خدای ظالمی ست پس چرا اختیار ؟نهایت بر میگردد به تحلیل هر کس از زندگی وکیفیت آن. ونگرش او به جهان وجهان بینی او .هم جبر وهم اختیار .این طوری حس میکنیم هم صاحب اختیاریم وهم تاثیر پذیر

محمد صادق

سلام فکر کنم دلیلش اینکه بعضی ها فقط از نظر ظاهری شبیه انسان هستند و از نظر باطنی از یک حیوان هم بدترند. تققدیم به علی اقا [دست]

زهرامهدوی فر

فرشته مقامش از انسان بالاتره..وحیوان مقامش از انسان کم تره.. حالا مهم ای ما چقد خودمونو میتونیم به فرشته ها برسونیم که بشیم آدم.. یا به پایین برسونیم که از حیوونم پست تر بشیم.. واقعن جای تاسف داره..

رعنا

سلام علی اقا این سوال که جبر واختیار در زندگی ما انسانها کجا قرار میگیرند واینکه ما تا چه حد مختار به حق انتخاب هستیم یا چقدر مجبور به جبر حدود یه سال پیش برای من هم ایجاد شد به این نتیجه رسیدم که ما هم مختاریم هم مجبور .جبر رو در مواردی مثل انتخاب پدر ومادر که عملا برامون ممکن نیس میپذیریم یا اینکه در چه فرهنگ وکشوری یا بین اهالی مردم کدام زبان وگویش متولد بشیم یا جنسیتمون که نمیتونیم انتخابش کنیم و همینطور برخی از اتفاقاتی که ممکنه به مشیت خداوند اتفاق بیفتند که ما درانها هیچ قدرت انتخاب نداریم مثل زمان روز قیامت , یا زمان مرگ انسانها . اما در جاهایی دیگر هست که به انسان قدرت اختیار داده شده است و جالب است این قدر تاختیار در جایی معنی پیدا میکنه که عقل هم وجود داشته باشه ما در خیلی از موارد هم قدرت انتخاب داریم که تاثیر شایانی در روند زندگی دنیا یا اخرتمون داره مثل اعتقاداتی که انتخاب میکنیم ما در هر کشور بین هر مردمی با هر دین واعتقادی متولد بشیم بعد از تولد حق انتخاب ایین واعتقاداتمون رو داریم که اصلیترین جنبه انسانی یک شخص هم همین اعتقادات هست که میتونه در تمام جنبه های زندگیش سایه بندازه .

رعنا

پس ما در حدی که خداوند برامون قدرت اختیار رو در نظر گرفته حق انتخاب داریم که خودش ما رو به وا داشته تا به میزان خواست الهی که در واقع میشه گفت به جبر همین مقدار اختیار رو که به حکمت ومصلحت برامون در نظر گرفته میتونیم از این قدرت انتخاب وتعقل در بهبود زندگیمون استفاده کنیم .یکی از ایه های که با خوندن نظر مهرساخانوم به خاطرم اومد و در قران به قدرت اختیار اشاره میکند این ایه هست :فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ[۱] که در مورد معنیش توضیح بسیار هست . اما انچه کهدر این ایه مشخص هست اینست که عباد حق گوش دادن و پیروی کردن را دارد که ملزم به داشتن حق انتخاب در انسان است اما به چه سخنانی باید گوش فرا دهد وچه کسانی حق انتخاب و پیروی از بهترین سخنان را دارد جای بحث در مورد معنی این ایه است که به کلمه عباد , القول باید در معنی این ایه توجه کرد. که ایا بندگان خوب و خالص خدا(عباد ) حق گوش دادن (به قران ووحی ) یا هر سخنی رادارند که متخصصان نظر به این دارن که منظور احتمالا عباد باشد . که به نظر من در این ایه با توجه به این معنی جبر را هم میتوان احساس کرد که هر انسانی حق انتخاب ه

رعنا

به امید اینکه انخابهای خوب وشایسته داشته باشیم و سازنده . ممنون از متن قشنگ و مفیدتون

رعنا

سلام خب در مورد اینکه میگین اگه تو خانواده ی یهودی اگه به دنیا میومدیم یهودی بودیم واگه کسی دینش رو عوض کنه حق انتخاب نداره یا مرگ یا تغییر دین . خب پس باید اونوقت نادیده گرفت کسانی رو که یهودی بودند یا مسیحی ولی بعد از تحقیق دینشون رو تغییر دادند و مسلمان شدند تازه خداوند در قران میفرمایند "لا اکراه فی الدین " درسته شاید مرگ هم در قوانیین وجود داشته باشه ولی خود پیامبر اکرم هم در زمان خودشون به مسیحیان اجازه دادن که در دیار خودشون زندگی کنن و به دلیل زندگی در سرزمینی که حکومتش اسلامی بوده از انها حقی را دریافت کردن و انها رو نکشتند به شرط اینکه برای اسلام مشکل درست نکنند . پس کلا انتخاب دین امری اختیاری هست وگرنه انسان فرقی نباید داشته باشه با بقیه موجودات. در مورد تضادی که گفتین . در همون ایه که میفرماید ما سرنوشت قومی را تغییر نمیدهیم مگر ... مگر اینکه خودشان سرنوشت خودشان را تغییر دهند . در واقع اینجا منظور دوباره حق انتخاب با انسان هست که همون سرنوشتی که الان داره رو ادامه بده ازش راضیه یا نه میخواد تغییرش بده . ایه نشون میده اگه انسانی بخواد سرنوشتش رو تغییر بده خدا هم همونو براش رقم میزن

رعنا

البته انسان در این حق انتخابی که داره باید عواقبش رو هم بپذیره . مثلا در مورد همون تغییر دین . اینطور نیس که ادم بخواد دینش رو تغییر بده به هر دلیلی این مساله انقدر راحت نیس که هر کسی بیاد بگه اقا چون من از این دین خوشم نمیاد یا مثلا چون اسلام سختتره من میخوام دینمو عوض کنم . باید ببینه واقعا انتخابی که میکنه درست هست یا نه . در مورد دین خداوند پیامبر و عقل رو قرار داده تا انسان بتونه انتخاب درستی داشته باشه پس وسیله هاش رو قرار داده ودر قبال این وسیله هایی که برامون ایجاد شده مسعولیم و مجبور به پذیرش عواقبش.مجبوریم به پذیرش عواقبش چون خودمون قبول کردیم که انسان باشیم. (قبل از این دنیا). درواقع ما حق انتخاب داریم ودر قبال انتخابی که داریم مجبور به پذیرش عواقبش هستیم . (هم جبر هم اختیار ) علی اقا در مورد ادرس وبم فعلا به وبم سر نمیزنم وممکنه یکی دیگه ایجاد کنم انشالله اگه بشه وقتی میام مطالب قشنگتونو بخونم ادرس میذارم.

دانشمند کوچولو

واقعا ممنون علی جان[دست][دست][تایید][تایید][چشمک][چشمک]